Choć decyzja środowiskowa dla Sądeczanki już zapadła, inwestycja nadal czeka na finalizację procedur. Posłowie w interpelacji apelują o rozpoczęcie równoległych działań, które mogą skrócić czas realizacji.
Grupa posłów złożyła interpelację do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie jak najszybciej realizacji bezspornych odcinków drogi krajowej nr 75 w najkrótszym możliwym czasie.
– DK75 to droga o strategicznym znaczeniu dla południowej Polski. W związku z tym niezwykle ważne jest, aby jej modernizacja postępowała w sposób ciągły i konsekwentny. Rozpoczęcie realizacji bezspornych odcinków w pierwszej kolejności pozwoli na wcześniejsze oddanie ich do użytku i tym samym usprawnienie ruchu drogowego w regionie – apelują posłowie Patryk Wicher, Józefa Szczurek-Żelazko, Mariusz Krystian, Tadeusz Chrzan i Dariusz Matecki.
Politycy oczekują również, by niezależnie od procedury uprawomocnienia decyzji środowiskowej rozpoczęto równoległe procedury administracyjne dotyczące odcinków spornych, w szczególności budowy tuneli oraz infrastruktury drogowej postulowanej przez protestujące gminy. Argumentują, iż takie równoległe działania umożliwią postęp całej inwestycji bez konieczności jej wstrzymywania z powodu spornych fragmentów.
Co dalej z DK75?
Na wezwanie posłów odpowiedział sekretarz stanu Stanisław Bukowiec. Przypomniał, że
20 grudnia 2024 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie i przebudowie DK75 klasy GP na odcinku Brzesko – Nowy Sącz, odc. II od Brzeska na włączeniu do DK75 do Nowego Sącza” dla wariantu C, który został wskazany jako preferowany przez inwestora, którym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dodał przy tym, że od decyzji RDOŚ wpłynęły odwołania, które obecnie są rozpatrywane przez organ wyższej instancji, tj. Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
– Należy podkreślić, iż każdy proces inwestycyjny w infrastrukturę drogową, a w szczególności gdy dotyczy to nowej infrastruktury jest skomplikowany i długookresowy. Wymaga on również współpracy wielu podmiotów. Warto również podkreślić, że harmonogram realizacji inwestycji uzależniony jest od uzyskania przez DŚU tzw. ostateczności. Na tej podstawie będą kontynuowane dalsze prace projektowe, a następnie prowadzona realizacja inwestycji. Należy bowiem mieć na uwadze, że wydanie DŚU jest jednym z kluczowych elementów procesu inwestycyjnego i będzie mieć wpływ na dalsze etapy planowania i realizacji inwestycji – dodał Bukowiec.
Będzie nowy wariant
Stanisław Bukowiec wskazał również, że trzy odcinki trasy: od obwodnicy Brzeska do granic gmin Brzesko i Gnojnik, od Iwkowej do Łososiny Dolnej oraz od Tęgoborza do Nowego Sącza mają wspólny przebieg z proponowanym przez niektóre lokalne samorządy wariantem A i właśnie te trzy części trasy (45 proc. długości przyszłej tzw. Sądeczanki) będą realizowane w pierwszej kolejności.
Natomiast pozostałe dwa odcinki Sądeczanki: na terenie gmin Gnojnik i Czchów oraz w gminie Łososina Dolna spotkały się z wieloma uwagami dotyczącymi ich przebiegu.
– Niestety, głosy mieszkańców i samorządów nie zostały uwzględnione przez poprzednie kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, co niewątpliwie spowolniło tempo przygotowania tej ważnej inwestycji drogowej – wyjaśnił wiceminister, dodając, że obecnie, po rozmowach m.in. z lokalnymi samorządami zdecydowano o przygotowaniu nowego wariantu przebiegu trasy na tych obszarach, z uwzględnieniem głosu społecznego.
Aktualnie zatem planowane jest ogłoszenie przetargu na przygotowanie nowego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i wykonanie Koncepcji Programowej. Wykonawca będzie miał również za zadanie uzyskać DŚU.