Partner serwisu
Drogi i autostrady

Posłowie interweniują ws. przyspieszenia prac na Sądeczance. Co na to resort?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
10-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MI/RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Posłowie interweniują ws. przyspieszenia prac na Sądeczance. Co na to resort?
fot. GDDKiA Kraków
Choć decyzja środowiskowa dla Sądeczanki już zapadła, inwestycja nadal czeka na finalizację procedur. Posłowie w interpelacji apelują o rozpoczęcie równoległych działań, które mogą skrócić czas realizacji.

Grupa posłów złożyła interpelację do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie jak najszybciej realizacji bezspornych odcinków drogi krajowej nr 75 w najkrótszym możliwym czasie.

– DK75 to droga o strategicznym znaczeniu dla południowej Polski. W związku z tym niezwykle ważne jest, aby jej modernizacja postępowała w sposób ciągły i konsekwentny. Rozpoczęcie realizacji bezspornych odcinków w pierwszej kolejności pozwoli na wcześniejsze oddanie ich do użytku i tym samym usprawnienie ruchu drogowego w regionie – apelują posłowie Patryk Wicher, Józefa Szczurek-Żelazko, Mariusz Krystian, Tadeusz Chrzan i Dariusz Matecki.

Politycy oczekują również, by niezależnie od procedury uprawomocnienia decyzji środowiskowej rozpoczęto równoległe procedury administracyjne dotyczące odcinków spornych, w szczególności budowy tuneli oraz infrastruktury drogowej postulowanej przez protestujące gminy. Argumentują, iż takie równoległe działania umożliwią postęp całej inwestycji bez konieczności jej wstrzymywania z powodu spornych fragmentów.

Co dalej z DK75?

Na wezwanie posłów odpowiedział sekretarz stanu Stanisław Bukowiec. Przypomniał, że 20 grudnia 2024 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Krakowie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie i przebudowie DK75 klasy GP na odcinku Brzesko – Nowy Sącz, odc. II od Brzeska na włączeniu do DK75 do Nowego Sącza” dla wariantu C, który został wskazany jako preferowany przez inwestora, którym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dodał przy tym, że od decyzji RDOŚ wpłynęły odwołania, które obecnie są rozpatrywane przez organ wyższej instancji, tj. Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.

– Należy podkreślić, iż każdy proces inwestycyjny w infrastrukturę drogową, a w szczególności gdy dotyczy to nowej infrastruktury jest skomplikowany i długookresowy. Wymaga on również współpracy wielu podmiotów. Warto również podkreślić, że harmonogram realizacji inwestycji uzależniony jest od uzyskania przez DŚU tzw. ostateczności. Na tej podstawie będą kontynuowane dalsze prace projektowe, a następnie prowadzona realizacja inwestycji. Należy bowiem mieć na uwadze, że wydanie DŚU jest jednym z kluczowych elementów procesu inwestycyjnego i będzie mieć wpływ na dalsze etapy planowania i realizacji inwestycji – dodał Bukowiec.

Będzie nowy wariant

Stanisław Bukowiec wskazał również, że trzy odcinki trasy: od obwodnicy Brzeska do granic gmin Brzesko i Gnojnik, od Iwkowej do Łososiny Dolnej oraz od Tęgoborza do Nowego Sącza mają wspólny przebieg z proponowanym przez niektóre lokalne samorządy wariantem A i właśnie te trzy części trasy (45 proc. długości przyszłej tzw. Sądeczanki) będą realizowane w pierwszej kolejności.

Natomiast pozostałe dwa odcinki Sądeczanki: na terenie gmin Gnojnik i Czchów oraz w gminie Łososina Dolna spotkały się z wieloma uwagami dotyczącymi ich przebiegu.

– Niestety, głosy mieszkańców i samorządów nie zostały uwzględnione przez poprzednie kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, co niewątpliwie spowolniło tempo przygotowania tej ważnej inwestycji drogowej – wyjaśnił wiceminister, dodając, że obecnie, po rozmowach m.in. z lokalnymi samorządami zdecydowano o przygotowaniu nowego wariantu przebiegu trasy na tych obszarach, z uwzględnieniem głosu społecznego.

Aktualnie zatem planowane jest ogłoszenie przetargu na przygotowanie nowego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i wykonanie Koncepcji Programowej. Wykonawca będzie miał również za zadanie uzyskać DŚU.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

S11. Znamy przebieg kolejnego odcinka w Wielkopolsce

Drogi i autostrady

S11. Znamy przebieg kolejnego odcinka w Wielkopolsce

Damian Kelman 07 sierpnia 2025

Jaki jest stan realizacji obwodnic na Pomorzu?

Drogi i autostrady

Jaki jest stan realizacji obwodnic na Pomorzu?

Damian Kelman 10 sierpnia 2025

Opolskie drogi z europejskich funduszy

Drogi i autostrady

Opolskie drogi z europejskich funduszy

Damian Kelman 08 sierpnia 2025

Zobacz również:

S11. Znamy przebieg kolejnego odcinka w Wielkopolsce

Drogi i autostrady

S11. Znamy przebieg kolejnego odcinka w Wielkopolsce

Damian Kelman 07 sierpnia 2025

Małopolskie. Jest decyzja środowiskowa dla sądeczanki

Drogi i autostrady

Małopolskie. Jest decyzja środowiskowa dla sądeczanki

GR, rynekinfrastruktury.pl 23 grudnia 2024

Media: „sądeczanka” będzie gotowa dopiero w 2033 roku

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

S11. Znamy przebieg kolejnego odcinka w Wielkopolsce

Drogi i autostrady

S11. Znamy przebieg kolejnego odcinka w Wielkopolsce

Damian Kelman 07 sierpnia 2025

Jaki jest stan realizacji obwodnic na Pomorzu?

Drogi i autostrady

Jaki jest stan realizacji obwodnic na Pomorzu?

Damian Kelman 10 sierpnia 2025

Opolskie drogi z europejskich funduszy

Drogi i autostrady

Opolskie drogi z europejskich funduszy

Damian Kelman 08 sierpnia 2025

Zobacz również:

S11. Znamy przebieg kolejnego odcinka w Wielkopolsce

Drogi i autostrady

S11. Znamy przebieg kolejnego odcinka w Wielkopolsce

Damian Kelman 07 sierpnia 2025

Małopolskie. Jest decyzja środowiskowa dla sądeczanki

Drogi i autostrady

Małopolskie. Jest decyzja środowiskowa dla sądeczanki

GR, rynekinfrastruktury.pl 23 grudnia 2024

Media: „sądeczanka” będzie gotowa dopiero w 2033 roku

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij